Grondexploitaties

Planexploitaties in ontwikkeling (PIO's)

G471 Oostzijde Stationsomgeving

1. Kerninformatie

Samen met de partners NS, ProRail, Provincie Gelderland, wordt een eindbeeld opgesteld, waarin de verschillende ontwikkelingen worden geïntegreerd. Het betreft onderdelen zoals een verbouwing van de stationshal, een andere inrichting van het fietsparkeren, het opknappen van het stationsplein, de inrichting van de openbare ruimte voor voetgangers en het wijzigen van het bus-bufferen. De versterking van de verbinding met de binnenstad en met name het kwalitatief verbeteren van de route Hustinxstraat – Bloemerstraat is in 2018 uitgevoerd met ondersteuning van subsidie van de provincie Gelderland.

Binnen de stationsomgeving bevinden zich nog drie andere deelresultaten:
1.   De realisatie van een nieuwe westelijke entree van het station (G226)

2.   De renovatie van het spoor, het emplacement, de uitbreiding van de perrons en het verbeteren van de transferfunctie op de locatie voor het realiseren van het programma Hoog frequent Spoor (PHS) (G472)

3.   De gebiedsontwikkeling ten westen van het station op de voormalige locaties aan de Fuchsiastraat en de UWV locatie aan de Koninginnelaan grenzend aan de westentree vormen het zuidelijke deel van het "Westerkwartier". Het noordelijke, nog te ontwikkelen deel van het Westerkwartier beslaat de gebieden P&R locatie en Vissers Meubelen(G473)

Verwachte oplevering project : 2030

Afsluiting planexploitatie: 31 december 2031

2. Projectgegevens

Programma

Parkeren

Fietsparkeren voor 4000 fietsen

Vastgoed

Nieuwe stationshal

Openbare ruimte

Nieuwe infrastructuur snelfietsroute op -1 niveau, nieuw en uitgebreid busstation, herinrichting totale stationsplein inclusief taxi standplaatsen

Opp. plangebied

Circa 1,8 hectare

Ontwikkelaar intern
                               extern

P. Matthieu

ProRail, NS, Provincie Gelderland

3. Ontwikkelingen laatste jaar

Het afgelopen jaar is intensief samengewerkt met het Ministerie van IenW, het Ministerie van BZK, de provincie Gelderland, ProRail en de NS om te komen tot een gedragen financieringsvoorstel aan het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT).
Met de uitvoering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), de status van stationsgebied Nijmegen als één van de 14 grootschalige gebiedsontwikkelingen op de agenda van de nationale omgevingsvisie (NOVI) , de versnelling van de woningbouw door de Woondeal met het ministerie van BZK  én de regionale Verstedelijkingsstrategie is er nu momentum om ook stappen te zetten in de herontwikkeling van het station Nijmegen en de stationsomgeving centrumzijde.

Het eindbeeld is een innovatieve en multimodale mobiliteitshub in 2029, zoals uitgewerkt in het ‘Bidbook Thuis in de Hub’ (september 2020, gemeente Nijmegen). Een integrale aanpak zorgt voor een kwaliteits- als schaalsprong van station en omgeving. Zo wordt het stationsgebied getransformeerd tot een plek van hoge verblijfskwaliteit waar reizen, wonen, werken, winkelen en recreëren samenkomen. Hiervoor heeft de raad recent de kaders vastgelegd in het Kader Ruimtelijke Kwaliteit

De verschillende partners hebben de meerwaarde om nu de benodigde financiële middelen bijeen te brengen herkend. In de integrale aanpak voor het stationsgebied Nijmegen komen de beleidsdoelstellingen van zowel de nationale, regionale als lokale overheden samen. Om die reden maken Rijk, provincie en regio nu afspraken over de ontwikkeling en financiering van dit plan. Op 26 november 2020 heeft daarom besluitvorming plaatsgevonden in het BO MIRT. Dit is een belangrijke mijlpaal.

Tot dusver is de opgave voor het stationsgebied als een louter gemeentelijke aangelegenheid verantwoord als Planexploitatie in Ontwikkeling (PIO) in de rapportage Voortgang grote Projecten (VGP) van de afdeling Stadsontwikkeling. Met het verwerven van aanzienlijke rijksmiddelen en naar verwachting ook behoorlijke provinciale bijdragen geraken de plannen voor het stationsgebied in een nieuwe fase, te weten van planontwikkeling naar planvoorbereiding- en realisatie. En verschiet zij deels van kleur van gemeentelijk project naar een gebiedstransformatie met gedeelde verantwoordelijkheid tussen verschillende overheden.
In het verlengde hiervan zullen we voor de integrale gebiedsontwikkeling van het stationsgebied een planexploitatie  openen. Het voornemen is deze planexploitatie  - na besluitvorming door de provincie Gelderland over hun financiële bijdrage  bij behandeling van de Midterm review – in tweede kwartaal 2021 aan uw gemeenteraad aan te bieden. Aldus kunnen we op een juiste wijze de beschikbare middelen monitoren en verantwoorden.

Met het genomen BO MIRT-besluit van 25 november 2020 wordt bevestigd dat  Rijksmiddelen uit verschillende programma’s beschikbaar gesteld worden. In combinatie met onze gemeentelijke middelen en de toekomstige subsidie van de provincie, mogen wij spreken van haalbare plannen. En  kunnen wij melden dat zowel voor de uitvoering van nu PHS Nijmegen inclusief westentree als ook voor de oostzijde/centrumzijde van het stationsgebied de schop vanaf 2023 daadwerkelijk de grond in kan gaan.

Financiële raming

De aanpak van het stationsgebied Nijmegen is te onderscheiden in verschillende onderdelen (Rijksproject PHS, realisatie nieuwe westelijke Entree, gebiedsontwikkeling centrumzijde inclusief infrastructuur),  elk met een eigen kostenplaatje. Een groot voordeel om het stationsgebied Nijmegen nu op te pakken is dat de voorgestelde aanpak geheel aansluit bij de uitvoering van PHS. Een integrale aanpak levert tijdwinst op, minder overlast voor de reiziger en leidt tot kostenbesparingen.

Aan het initiële project PHS (spoorboekloos reizen en uitbreiding van sporen en perrons/overkappingen) is reeds een westelijke entree en verlengde perrontunnel toegevoegd, gefinancierd door provincie en gemeente.  Voor het project PHS bestaat dekking  (€ 108 miljoen) voor het gehele programma. Dankzij een bijdrage van NS Stations worden commerciële ruimtes aan de nieuwe perrontunnel toegevoegd en onderdeel van PHS.  De uitvoering van project PHS is leidend en tempobepalend. De realisatie hiervan mag niet worden gehinderd door de plannen voor een nieuwe stationshal, een nieuw stationsplein, een nieuwe gebouwde bewaakte fietsenstalling, een nieuw busstation, een verdiepte snelfietsroute en nieuwe openbare ruimte.

De totale investeringsbehoefte voor station en stationsgebied Nijmegen is actueel november 2020 geïndiceerd op € 116 miljoen, excl. BTW, prijspeil 2019 . Deze is als volgt opgebouwd in miljoenen:
•   Aanpassing Busstation:       € 5
•   Nieuwe Stationshal:      € 33
•   Inrichting openbare ruimte:   € 8
•   Ondergrondse fietsenstalling:   € 40
•   Verdiepte (snel-)fietsroute:   € 22
•   Westentree/infra (rest tekort):   € 8  (zie planexploitatie “Stationsomgeving westelijke entree tunnel ” (G226))
--------------------------------------------------------------------------------
Station en Stationsgebied:          €  116 miljoen

Over de verdeling van deze benodigde € 116 miljoen zijn de volgende afspraken gemaakt:

  • Bijdrage NS:             € 5 tot maximaal € 10 miljoen
  • Bijdrage gemeente Nijmegen       € 10 tot maximaal € 15 miljoen
  • Bijdrage Provincie Gelderland      tot maximaal € 40 miljoen
  • Bijdrage I&W MIRT gelden      € 27 miljoen
  • Bijdrage I&W fietsparkeergelden   € 16 miljoen
  • Bijdrage BZK dmv WBI gelden      € 8 miljoen

De planvoorbereiding van het Stationsomgeving Centrumzijde is momenteel nog een Planexploitatie In Ontwikkeling. De bovenstaande cijfers zijn hierin nog niet verwerkt. De besluitvorming van de BO Mirt is wel een belangrijke stap om te komen tot een Planexploitatie. Na finale besluitvorming door partners zal de gemeenteraad een planexploitatie worden voorgelegd en de middelen worden verwerkt.  Tevens zal een bestuursovereenkomst worden getekend waarin de wederzijdse verplichtingen worden vastgelegd, evenals de wijze waarop (bestuurlijk) uitvoering wordt gegeven aan deze complexe gebiedsopgave.

4. Risico(beheersing)

Nader uit te werken na vaststelling planexploitatie.

5. Beslispunten

Geen.

6. Plangebied

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2021 11:30:08 met de export van 01/18/2021 11:19:34