G472 PHS Programma hoogfrequent spoor
1. Kerninformatie
Dit project betreft de renovatie van het spoor, het emplacement, de uitbreiding van de perrons (het zogeheten reisdomein) en het verbeteren van de overstapfunctie op de locatie (het zogeheten transferdomein) voor het realiseren van het programma Hoog frequent Spoor (PHS). Door middel van PHS zal ‘spoorboekloos’ kunnen worden gereisd tussen Nijmegen en Schiphol Amsterdam. Opdrachtgever is het ministerie van I&M. Start uitvoering project is voorzien in 2024.
Binnen de stationsomgeving bevinden zich nog drie andere deelresultaten:
1. De realisatie van een nieuwe westelijke entree van het station (G226)
2. De verbetering van de stationsomgeving aan de oostzijde met verbinding naar de binnenstad (G471)
3. De gebiedsontwikkeling ten westen van het station op de voormalige locaties aan de Fuchsiastraat en de UWV locatie aan de Koninginnelaan grenzend aan de westentree vormen het zuidelijke deel van het "Westerkwartier". Het noordelijke, nog te ontwikkelen deel van het Westerkwartier beslaat de gebieden P&R locatie en Vissers Meubelen(G473)
Verwachte oplevering project : 2028
2. Projectgegevens
Programma | |
Bedrijvigheid | 1 nieuw perroneiland, extra sporen, nieuwe trappen en liften, aangepast emplacement |
---|---|
Ontwikkelaar intern | P. A. Matthieu |
Extern: Ministerie I&M, ProRail, NS, Provincie Gelderland |
3. Ontwikkelingen laatste jaar
In de gemeenteraad is het ruimtelijk kader kwaliteitsplan vastgesteld. Deze vormt de basis voor de stedenbouwkundige en architectectonische uitwerking van de verschillende onderdelen in het stationsgebied.
Voorts heeft het Ministerie een besluit genomen over het definitieve spoorse ontwerp. En zijn de voorbereidingen gestart voor de laatste belangrijke mijlpaal, te weten het Ontwerp Tracé Besluit. Indien dat besluit genomen is, kan de aanbesteding van het uit te voeren werk beginnen.
4. Risico(beheersing)
Risico: door de uitbreiding kunnen de grenzen van de toegestane geluidsbelasting worden geraakt. Voor de omgeving van het station zal vanwege de uitbreiding van de sporen en de intensivering van het gebruik van het emplacement een Milieu Effect Rapportage worden uitgevoerd.
Beheersmaatregel: bronmaatregelen om binnen de grenzen van de geluidsnormen te blijven.
5. Beslispunten
Geen.
6. Plangebied