G489 omgeving Station en Centrum
1. Kerninformatie
De Gemeente Nijmegen werkt aan plannen om het station en haar directe omgeving toekomst gereed en duurzaam te verbeteren. Dat doen we in nauwe samenwerking met de ministeries van IenW, BZK, Prorail, de NS en de Provincie Gelderland. Daarnaast zijn er particuliere initiatieven.
In onze nieuwe Omgevingsvisie en in de woondeal die we met het Rijk hebben gesloten, is de stationsomgeving aangewezen als belangrijk gebied om de groei van de stad op te vangen en woningbouw te realiseren. Daarnaast is er ook ruimte voor andere functies zoals werken en horeca. Zo wordt de Nijmeegse stationsomgeving een multi modale hub, met wonen, werken, reizen en verblijven.
Om dit te realiseren wordt uitvoering gegeven aan de volgende onderdelen van het station en de centrumzijde (dit is exclusief de gebiedsontwikkeling van het station aan de westzijde, het zogeheten Westerkwartier en exclusief de werkzaamheden in het kader van het Rijksprogramma Hoog Frequent Spoor Schiphol - Nijmegen) :
- Uitbreiden stationshal
- Ondergrondse fietsenstalling centrumzijde
- Doorgaande verdiepte fietsroute, als onderdeel van de snelfietsroute Waalsprong-Heijendaal
- Toekomstvast, duurzaam busstation-en plein
- Herinrichting en vergroening Stationsplein
- Verbetering looproutes centrum
- In ere herstellen cultuurhistorische gevel stationsgebouw
2. Projectgegevens
Programma | |
Vastgoed | Nieuwe stationshal |
---|---|
Parkeren | Ondergrondse gebouwde fietsparkeergarage voor 4000 fietsen |
Openbare ruimte | Nieuw stationsplein, nieuwe voetgangersverbindingen, nieuwe verdiepte fietsroute, nieuw busstation-en plein |
Ontwikkelaar intern | P. Matthieu |
NS Stations, Prorail, Provincie Gelderland |
3. Ontwikkelingen laatste jaar
Het afgelopen jaar is intensief samengewerkt met het Ministerie van IenW, het Ministerie van BZK, de provincie Gelderland, ProRail en de NS om te komen tot een gedragen financieringsvoorstel aan het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT).
Met de uitvoering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), de status van stationsgebied Nijmegen als één van de 14 grootschalige gebiedsontwikkelingen op de agenda van de nationale omgevingsvisie (NOVI) , de versnelling van de woningbouw door de Woondeal met het ministerie van BZK én de regionale Verstedelijkingsstrategie is er nu momentum om ook stappen te zetten in de herontwikkeling van het station Nijmegen en de stationsomgeving.
De verschillende partners hebben de meerwaarde om nu de benodigde financiering bijeen te brengen herkend. In de integrale aanpak voor het stationsgebied Nijmegen komen de beleidsdoelstellingen van zowel de nationale, regionale als lokale overheden samen. Om die reden maken Rijk, provincie en regio nu afspraken over de ontwikkeling en financiering van dit plan. Op 25 november 2020 heeft daarom besluitvorming plaatsgevonden in het BO MIRT en is bevestigd dat er Rijksmiddelen uit verschillende programma’s beschikbaar gesteld worden. In combinatie met onze gemeentelijke middelen en de toekomstige besluitvorming over subsidie van de provincie, mogen wij spreken van haalbare plannen.
De totale investeringsbehoefte voor station en stationsgebied centrum Nijmegen is actueel november 2020 geïndiceerd op € 108 miljoen, excl. BTW, prijspeil 2019 . Deze is als volgt opgebouwd in miljoenen:
Aanpassing Busstation: € 5
Nieuwe Stationshal: € 33
Inrichting openbare ruimte: € 8
Ondergrondse fietsenstalling: € 40
Verdiepte (snel-)fietsroute: € 22
--------------------------------------------------------------------------------
Station en Stationsgebied centrumzijde: € 108 miljoen, waarvan € 68 miljoen reeds besloten en gedekt. En € 40 miljoen in afwachting besluitvorming Provincie Gelderland bij besluitvorming Midterm Review in maart 2021.
4. Risico(beheersing)
De volledige dekking van het totaal aan geraamde kosten van € 108 miljoen is nog niet aanwezig, in afwachting van de besluitvorming van de provincie Gelderland.
Indien niet het volledige bedrag van € 40 miljoen wordt toegezegd maar vooralsnog delen hiervan, zal door een gefaseerde uitvoering hiermee rekening worden gehouden. Immers de feitelijke uitvoering en daarmee de investeringskosten en kapitaallasten starten in 2023 en eindigen naar verwachting in 2031.
Indien definitief blijkt dat de gevraagde € 40 miljoen niet wordt gevoteerd, dan zal het plan daarin op inhoud worden aangepast door hetzij het wijzigen van de scope van de opgave hetzij dor minder kwaliteit in de uitvoering.
5. Beslispunten
Geen.
6. Plangebied