Grondexploitaties

Stadscentrum

G226 SW entree Westzijde BOK

1. Kerninformatie

De gemeente Nijmegen, de Provincie Gelderland en het Rijk hebben samen een bedrag gereserveerd van € 12,5 miljoen voor realisatie van een nieuwe entree aan de westzijde. Deze entree maakt integraal onderdeel uit van het project PHS Nijmegen en zal gelijktijdig door Prorail met de overige werkzaamheden voor het rijksProgramma Hoogfrequent Spoor(PHS) Nijmegen worden uitgevoerd. Voor de extra opdracht van een entree als onderdeel van het project PHS heeft de gemeente Nijmegen als opdrachtgever in 2018 een bestuursovereenkomst (BOK) getekend met het ministerie van I&W. De westelijke entree van het station maakte tot 1 december 2018 onderdeel uit van het project Station Nijmegen Centraal (G006). Voor de VGP 2019 is voor de westelijke entree een aparte planexploitatie opgesteld met de volgende kenmerken; omzet € 12,6 miljoen; resultaat: € 0,-; oplevering 2027.

Binnen de stationsomgeving bevinden zich nog drie andere deelresultaten:
1.   De verbetering van de stationsomgeving aan de oostzijde met verbinding naar de binnenstad (G471)

2.   De renovatie van het spoor, het emplacement, de uitbreiding van de perrons en het verbeteren van de transferfunctie op de locatie voor het realiseren van het programma Hoog frequent Spoor (PHS) (G472)
3.   De gebiedsontwikkeling ten westen van het station op de voormalige locaties aan de Fuchsiastraat en de UWV locatie aan de Koninginnelaan grenzend aan de westentree vormen het zuidelijke deel van het "Westerkwartier". Het noordelijke, nog te ontwikkelen deel van het Westerkwartier beslaat de gebieden P&R locatie en Vissers Meubelen (G473)

Verwachte oplevering project : 2027

Afsluiting planexploitatie: 31 december 2027

2. Projectgegevens

Programma

Woningen

Parkeren

Fiets parkeren 3000

Bedrijvigheid

Openbare ruimte

0,3 hectare

Opp. Plangebied

0,3 hectare

Ontwikkelaar intern
                               Extern

P. Matthieu

ProRail

3. Ontwikkelingen laatste jaar

De realisatie van de nieuwe westelijke entree van het station Nijmegen maakt onderdeel uit van de integrale gebiedsontwikkeling stationsomgeving, dat één van de 14 landelijke strategische locaties is in de nationale omgevingsvisie (NOVI). Ook is voor het stationsgebied Nijmegen een Woondeal gesloten met de provincie, de regiogemeenten en het ministerie van BZK. Om die reden zijn - na de gemeentelijke presentatie van het bidbook ‘Thuis in de hub’ - het ministerie van IenW, ministerie van BZK, Provincie Gelderland, NS en gemeente Nijmegen een samenwerking aangegaan om uitvoering te geven aan de integrale gebiedsontwikkeling. Daarvoor zijn op de tafel van het Bestuurlijk overleg MIRT afspraken gemaakt over de rijks-en regionale bijdrage in een verdeling van 50%-50% van in totaal € 116 miljoen. Van dat totale bedrag zal € 8 miljoen worden aangewend om de nieuwe entree westzijde te combineren met de nieuwbouw van een gebouwde fietsparkeervoorziening en een bordes met kiss and ride.

In de eerdere bestuursovereenkomst (BOK) tussen I&W en gemeente Nijmegen is de verplichting aangegaan om een volwaardige entree aan de westzijde te realiseren. Daarbij was nog uitgegaan van de basisvariant. De meerkosten voor een hogere kwaliteit van de fietsenstalling en omgeving te realiseren, bedraagt € 8 miljoen.
De condities waaronder de bouw van de fietsenstalling en het bordes zal plaatsvinden zal opnieuw worden vastgelegd in een aangepaste BOK met het ministerie van I&W. In de onderstaande planexploitatie wordt nog uitgegaan van de basisvariant. Na vaststelling van de aangepaste BOK zal ook deze planexploitatie geactualiseerd worden.

Aldus zal de westelijke entree van het station een bijdrage leveren aan de gebiedsontwikkeling ter plaatse omvattende de gemeentelijke locatie aan de Fresiastraat en de voormalige UWV locatie aan de Koninginnelaan, werktitel “Westerkwartier”.

4. Financiën

Projectkosten

Projectopbrengsten

Per 01-01-2020

Per 01-10-2020

Per 01-01-2020

Per 01-10-2020

Verwervingen

Verkopen

Bouw- & woonrijpmaken

7.935.000

8.305.000

Bijdrage rijk

1.080.000

1.080.000

Plankosten incl. VTU

3.715.000

3.715.000

Bijdrage provincie

6.000.000

6.000.000

Overige

Bijdrage gemeente

5.500.000

5.500.000

Rente en kostenstijging

930.000

560.000

Totale kosten

12.580.000

12.580.000

Totale opbrengsten

12.580.000

12.580.000

Gerealiseerd tot datum

103.000

106.000

Gerealiseerd tot datum

Gerealiseerd in periode

3.000

Gerealiseerd in periode

Nog te realiseren

12.477.000

12.474.000

Nog te realiseren

12.580.000

12.580.000

Prognose eindresultaat per 01-01-2020      €   0,- neutraal
Prognose eindresultaat per 01-01-2021      €   0,- neutraal

Toelichting verschillen
De raming voor bouw- en woonrijpmaken is geactualiseerd. Door de aanpassing van de rekenrente zijn de rentelasten gedaald.

5. Risico(beheersing)

De uitvoering van de westentree is opgedragen aan Prorail. Zij rapporteert aan I&W en de gemeente periodiek over de voortgang, voor wat betreft planning en financiering. De westentree zal voor een taakstellend budget in de markt worden aanbesteed. De aanbesteding is voorzien in het vierde kwartaal van 2021.

6. Beslispunten

Geen.

7. Plangebied

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2021 11:30:08 met de export van 01/18/2021 11:19:34