Grondexploitaties

Stadscentrum

Belangrijke resultaten & ontwikkelingen

Valkhofkwartier
In 2018 is met de Stichting Donjon overeenstemming bereikt over het beëindigen van de ontwikkel- en realisatieovereenkomst uit 2013. De gemeente en de stichting zijn daarvoor een vaststellingsovereenkomst aangegaan. Hiermee is de samenwerking rondom de bouw van de Donjon en de herinrichting van het Valkhofpark beëindigd en kan de gemeente aan de slag met de herinrichting van het Valkhofpark. In 2020 zijn de plannen voor de grootschalige restauratie van het park berekend. Het Rijk heeft vervolgens op basis van onze subsidieaanvraag financiële middelen hiervoor beschikbaar gesteld. Met de provincie wordt nog bekeken wat hun bijdrage kan zijn in relatie tot een eventueel ambitieuzere restauratie van het park.

In 2019 zijn de ambities voor het Valkhofkwartier in de gebiedsvisie Valkhofkwartier vastgesteld door de gemeenteraad. Deze visie is leidend voor de (her)ontwikkeling van het Valkhofkwartier. In de visie wordt verkend op welke wijze dit deel van de binnenstad zich nadrukkelijker kan profileren als de bakermat van de Nijmeegse cultuurhistorie, met als belangrijke pijlers de parken (Valkhof en Hunnerpark), cultureel erfgoed (Mariënburgkapel, Barbarossa ruïne, valkhofmuren, stratemakerstoren, Belvedère) en culturele instellingen (Museum het Valkhof, de Lindenberg, de Bastei) en een natuurlijk ontvangstdomein kan zijn voor de bezoekers en toeristen om Nijmegen als oudste stad te leren kennen.

Op basis van de gebiedsvisie (meerjaren ambitie) zoeken we vervolgens voortdurend naar kansen en mogelijkheden om onderdelen van de visie op een projectmatige manier richting daadwerkelijke realisatie te kunnen brengen. Een belangrijk aspect hierbij betreft de financiële haalbaarheid. Pas als dat duidelijk is, brengen we een onderdeel of onderdelen van de visie richting besluitvorming en realisatie. Waar nodig of wenselijk, wordt vervolgens per onderdeel een aparte planexploitatie opgesteld. Zoals dat nu het geval is voor de herinrichting van Kop Burchtstraat, omdat nu gebleken is dat dit project financieel haalbaar is. Uitvoering van het park gaat lopen via de planexploitatie G206 Valkhofpark . Er kan gestart worden als in 2021 provinciale subsidie aan dit project toegekend wordt.

De laatste bouwpunten van De Bastei zijn uitgevoerd. Ook de archeologische werkzaamheden zijn afgerond inclusief rapportage. Het project wordt afgesloten.

In 2020 zijn de afrondende werkzaamheden aan de Waalkade uitgevoerd, waardoor het project kan worden afgesloten.

Stationsomgeving

Het station Nijmegen maakt onderdeel uit van de integrale gebiedsontwikkeling stationsomgeving, dat één van de 14 landelijke strategische locaties is in de nationale omgevingsvisie (NOVI) is opgenomen. Om die reden zijn - na de gemeentelijke presentatie van het bidbook ‘Thuis in de hub’ - het Ministerie van IenW, Ministerie van BZK, Provincie Gelderland, NS en gemeente Nijmegen een samenwerking aangegaan om uitvoering te geven aan de integrale gebiedsontwikkeling. Daarvoor zijn op de tafel van het Bestuurlijk overleg MIRT in het najaar 2020 afspraken gemaakt over de rijks-en regionale bijdrage, een belangrijke mijlpaal is genomen.

Met het verwerven van aanzienlijke rijksmiddelen en naar verwachting ook behoorlijke provinciale bijdragen geraken de plannen voor het stationsgebied in een nieuwe fase, te weten van planontwikkeling naar planvoorbereiding- en realisatie. Daarom zullen we voor de integrale gebiedsontwikkeling van het stationsgebied in 2021 een nieuwe planexploitatie openen. Hieronder vindt een opsomming van projecten met een korte toelichting die onder de stationsomgeving vallen:

  • De verbetering van de stationsomgeving aan de oostzijde met verbinding naar de binnenstad (G471 )

Samen met de partners NS, ProRail, Provincie Gelderland, wordt een eindbeeld opgesteld, waarin de verschillende ontwikkelingen worden geïntegreerd. Het betreft onderdelen zoals een verbouwing van de stationshal, een andere inrichting van het fietsparkeren, het opknappen van het stationsplein, de inrichting van de openbare ruimte voor voetgangers en het wijzigen van het bus-bufferen. De versterking van de verbinding met de binnenstad.

In de integrale aanpak voor het stationsgebied Nijmegen komen de beleidsdoelstellingen van zowel de nationale, regionale als lokale overheden samen. Om die reden maken Rijk, provincie en regio nu afspraken over de ontwikkeling en financiering van dit plan. Op 26 november 2020 heeft daarom besluitvorming plaatsgevonden in het BO MIRT. Dit is een zeer belangrijke mijlpaal.

  • De renovatie van het spoor, het emplacement, de uitbreiding van de perrons en het verbeteren van de transferfunctie op de locatie voor het realiseren van het programma Hoog frequent Spoor (PHS) (G472 )

Dit project betreft de renovatie van het spoor, het emplacement, de uitbreiding van de perrons (het zogeheten reisdomein) en het verbeteren van de  overstapfunctie op de locatie  (het zogeheten transferdomein) voor het realiseren van het programma Hoog frequent Spoor (PHS). Door middel van PHS zal ‘spoorboekloos’ kunnen worden gereisd tussen Nijmegen en Schiphol Amsterdam. Opdrachtgever is het ministerie van I&M. Start uitvoering project is voorzien in 2024.

In de gemeenteraad is het ruimtelijk kader kwaliteitsplan vastgesteld. Deze vormt de basis voor de stedenbouwkundige en architectonische uitwerking van de verschillende onderdelen in het stationsgebied. Voorts heeft het Ministerie een besluit genomen over het definitieve spoorse ontwerp. En zijn de voorbereidingen gestart voor de laatste belangrijke mijlpaal, te weten het Ontwerp Tracé Besluit. Indien dat besluit genomen is, kan de aanbesteding van het uit te voeren werk beginnen.

  • De gebiedsontwikkeling ten westen van het station op de voormalige locaties aan de Fuchsiastraat en de UWV locatie aan de Koninginnelaan grenzend aan de westentree, vormen het zuidelijke deel van het “ Westerkwartier ”.  Het noordelijke nog te ontwikkelen deel van het Westerkwartier beslaat de gebieden P&R locatie en Vissers Meubelen.

Voor de voormalige UWV locatie Koninginnelaan en de locatie Fuchsiastraat wordt een nieuw vastgoedprogramma ontwikkeld inclusief fietsenstalling dat grenst aan de uitgang van de nieuwe entree westzijde. Hier zijn alle kansen om dit gebied weer levendig te maken. En de wijken Wolfskuil en Waterkwartier mee te laten profiteren van de nieuwe ontwikkelingen op en bij station Nijmegen.

  • Voor de locatie Metterswane hebben we een aanvraag ingediend in het kader van de Woningbouw Impulsgelden (WBI) om de publiek onrendabele top te subsidiëren, deze is ook gehonoreerd.

Het pand Metterswane is inmiddels gesloopt en de grond is bouwrijp gemaakt. Het ontwerp bestemmingsplan is in procedure gebracht. De verwachting is dat de ontwikkelaar van dit gebied in het derde kwartaal van 2021 een omgevingsvergunning zal aanvragen. Waarna met de start van de bouw kan worden begonnen.

  • In 2020 is door de gemeenteraad besloten over het aantal openbare parkeerplaatsen in de parkeergarage Hezelpoort . Met woningcorporaties Portaal en SSH& is gewerkt aan een overeenkomst om de samenwerking tijdens en na de tender vast te leggen. Ook voor deze ontwikkeling hebben we een aanvraag ingediend in het kader van de Woningbouw Impulsgelden (WBI) om de publiek onrendabele top te subsidiëren. De aanvraag is gehonoreerd.
  • Poppodium Merleyn is genoodzaakt te verhuizen, omdat hun huidige (gehuurde) locatie aan de Hertogstraat ongeschikt is geworden. Nieuwbouw is voorzien op de locatie Nieuwe Marktstraat 50-52 . Met Vitens is overeenstemming bereikt over aankoop door gemeente van de locatie Nieuwe Marktstraat 50-52. De aankoop vindt eind 2020 plaats. Gemeente zal zich inspannen het bestemmingsplan aan te passen, zodat de functie poppodium mogelijk wordt.
  • Met het Rijksvastgoedbedrijf worden besprekingen gevoerd over de aankoop van het pand Stieltjesstraat 2 Belastingkantoor. Op dit moment liggen de vraagprijs van de verkoper en onze getaxeerde waarde als koper nog behoorlijk (20%)  uit elkaar. Met het ministerie van BZK wordt verkend of zij kunnen bemiddelen in het overbruggen van het verschil. Inzet is om in 2021 het pand te verwerven.
  • Binnenstedelijke herontwikkeling op de hoek Doddendaal met het plein 1944 (intersportgebouw). De locatie is al gesloopt en eigenaar is voornemens om op korte termijn te starten met de bouw van de supermarkt, een fiestparkeerkelder en 136 zelfstandige wooneenheden. Verder zal de direct omliggende openbare ruimte worden heringericht. In november 2020 is een anterieure overeenkomst gesloten.
  • In 2017 is een PIO geopend voor het opstellen van de integrale gebiedsvisie Ringstraten, inclusief Vlaamse Gas . In deze visie wordt verkend wat nodig is om de leefbaarheid in dit deel van de binnenstad structureel te verbeteren onder meer door de transformatie van vastgoed en het herinrichten van de openbare ruimte. De gebiedsvisie is in 2019 aan de gemeenteraad aangeboden. De hoofdlijnen richten zich op drie gebieden: de driehoek Vlaamsegas-Tweede Walstraat, Molenpoortpassage en voormalige Stadswinkel.

De gemeente onderzoekt enerzijds met aanwezige eigenaren in het gebied (Vlaamse Gas en Tweede Walstraat) op welke wijze tot een succesvolle herontwikkeling kan worden gekomen. Verder is het noodzakelijk om het huurcontract voor de nu langdurig door de gemeente gehuurde Stadswinkel c.a. te heroverwegen. Om ongewenste ontwikkelingen (uitbreiding coffeeshop(s) te voorkomen heeft de gemeente inmiddels ook een pand (Tweede Walstraat 104-106) aangekocht. Een bestemmingsplanwijziging is in voorbereiding. Met de eigenaren van Molenpoortpassage en Elckerlyc wordt herontwikkeling van deze locaties onderzocht conform de uitgangspunten uit de vastgestelde gebiedsvisie Vlaams Kwartier.

  • De planexploitatie Dr. Jan Berendsstraat 47-69 is gericht op het omzetten van de huur van de gronden van de NS (het groengebied in de Spoorkuil Nijmegen, Bottendaalzijde) in eeuwigdurende erfpacht door de gemeente. Inmiddels is met de NS een eeuwig durende erfpachtovereenkomst gesloten, waardoor de betreffende gronden aan het bewonersplatform Bottendaal in 2020 zijn overgedragen voor structureel groengebruik, beheer en onderhoud. Met een aantal zittende huurders van de Dr. Jan Berendsstraat is een koopovereenkomst gesloten. Resteert nog het seinhuisje een nieuwe herbestemming te geven.
  • Samen met de projectontwikkelaar en haar architect heeft de gemeente in nauwe samenspraak met het ruimtelijke kwaliteitsteam (RKT) Spoorzone een eerste stedenbouwkundig ontwerp uitgewerkt voor de herontwikkeling ter hoogte van de Van Schaeck Mathonsingel 14-16 . In 2021 wordt het ambitiedocument voor deze locatie opgesteld.
  • De eigenaar/ontwikkelaar van Krayenhoflaan 10 - Batava Boterfabriek heeft een eerste schetsontwerp (met een deel middeldure huur) met de buurt besproken. De planning is er op gericht om begin 2021 tot een anterieure overeenkomst te komen, waarna vervolgens de procedure voor een bestemmingsplanwijziging gestart wordt.
Deze pagina is gebouwd op 01/18/2021 11:30:08 met de export van 01/18/2021 11:19:34