G309 WS Groot Infra
1. Kerninformatie
Deze deelexploitatie omvat de grote infrastructurele werken in de Waalsprong. Binnen Groot Infra is ook een aantal grondtransacties van restkavels opgenomen. Tevens wordt een aantal voorzieningen gerealiseerd (geluidsschermen, gemalen en persleidingen, noodzakelijke aanpassingen leidingentracés en infrastructurele aanpassingen in het kader van de ontwikkelingsprojecten).
Planexploitatie vastgesteld: vastgesteld 11 mei 2016; omzet € 1.216.000; resultaat € 30.722.000.
Afsluiting planexploitatie: 31 december 2033.
2. Projectgegevens
Programma | |
Woningen | 5 kavels |
---|---|
Parkeren | n.v.t. |
Bedrijvigheid | 10.000 m² bvo hotelvoorziening Knoop Lent |
Openbare ruimte | Inrichtingsniveau middel 33,2 ha verharding en 0,9 ha uitgeefbaar |
Opp. plangebied | 33,9 hectare |
Ontwikkelaar intern | D. Driessen |
Diversen |
3. Ontwikkelingen laatste jaar
Met de deelexploitatie Groot Infra zijn grote infrastructurele aanpassingen uitgevoerd: de Ovatonde, de ombouw Prins Mauritssingel, Knoop Lent met station en fietstunnels. Maar in deze deelexploitatie is ook hotel van der Valk gerealiseerd en zijn kavels verkocht voor woningbouw. De 5 kavels t.b.v. woningen op de hoek Pastoor van Laakstraat-Geldershofstraat zijn verkocht en inmiddels gerealiseerd. Voor de Spoorstraat wordt een verkenning gedaan voor een gebiedsontwikkeling daar waar eerst nog sprake was van verkoop gemeentelijk vastgoed.
De gemeenteraden van Lingewaard en Nijmegen hebben overeenstemming bereikt over de oplossing voor de verkeerstructuur in de oostflank. Begin 2019 is de SOK Dorpensingel door beide colleges voor akkoord getekend. De planvoorbereiding voor de Dorpensingel is daarmee gestart. Met de omgeving zijn al meerdere overlegsessies geweest over de deelprojecten. In Lingewaard is een initiatiefvoorstel voor wijzigingen van de plannen Vossenhol in de gemeenteraad aan de orde geweest. Het voorstel van bewoners is niet door de gemeenteraad van Lingewaard overgenomen. De provincie draagt € 2,8 miljoen bij aan realisatie van het project Dorpensingel. In de samenwerkingsovereenkomst (SOK) is geregeld dat het project vanuit deze deelgrex zal worden aangestuurd. Nijmegen is dan ook ‘penvoerder’ voor de planvoorbereiding. In de grex zijn dan ook de deelbijdragen van Lingewaard en provincie als dekking opgenomen.
In september 2019 is begonnen met de realisatie aanpak verkeersmaatregelen Vossenpelssestraat Zuid, onderdeel van de afspraken SOK Dorpensingel. Deze werkzaamheden zijn in 2020 afgerond.
Op verzoek van de gemeenteraad van Nijmegen heeft het college in 2019 het verkeersplan bouwverkeer Waalsprong opgesteld en aan de gemeenteraad toegezonden. In 2020 is ook conform dit verkeersplan gewerkt.
Recente verkeersstudies laten twee knelpunten zien in de hoofdverkeersstructuur van de Waalsprong. Het betreft de rotonde Stationsstraat/gedeelte Griftdijk-Noord en de op- en afritten bij de Ovatonde. Als gevolg van de autonome gebiedsontwikkeling Waalsprong worden hier op termijn problemen in doorstroming verwacht die aangepakt moeten worden. Hiervoor is op basis van een kostenraming in de grex een dekking voorzien. Voorts is de gemeenteraad in 2020 akkoord gegaan met een investering van € 2 miljoen voor aanpak van de rotonde Stationsstraat c.a. Budgetten voor deze aanpassingen zijn overgeheveld naar de desbetreffende deelexploitaties.
4. Financiën
Projectkosten | Projectopbrengsten | ||||
---|---|---|---|---|---|
Per 01-10-2019 | Per 01-10-2020 | Per 01-10-2019 | Per 01-10-2020 | ||
Verwerving | 9.436.000 | 9.449.000 | Woningbouw | 653.000 | 653.000 |
Bouw- en woonrijpmaken | 106.786.000 | 105.143.000 | Niet-woningbouw | 1.625.000 | 1.625.000 |
Plankosten | 26.874.000 | 26.941.000 | Overige opbrengsten | 103.799.000 | 103.214.000 |
Overige | 9.418.000 | 9.418.000 | Opbrengstenstijging | 40.000 | 0 |
Rente en kostenstijging | 49.293.000 | 48.158.000 | |||
Totale kosten | 201.807.000 | 199.109.000 | Totaal geraamd | 106.117.000 | 105.492.000 |
Gerealiseerd tot datum | 168.855.000 | 173.126.000 | Gerealiseerd tot datum | 99.951.000 | 92.065.000 |
Gerealiseerd in periode | 3.383.000 | 4.271.000 | Gerealiseerd in periode | 20.950.000 | -7.886.000 |
Nog te realiseren | 32.952.000 | 25.983.000 | Nog te realiseren | 6.166.000 | 13.426.000 |
Geraamd eindresultaat op einddatum 31 december 2033 € 93.617.000,- Nadelig
In NCW (resultaat van heden) prijspeil 1 januari 2021 € 72.369.000,- Nadelig
In NCW resultaat exploitatie 1 januari 2020 € 72.520.000,- Nadelig
Verschil in NCW € 151.000,- Voordelig
Toelichting verschillen
Binnen de post Bouw- en woonrijp maken zijn de te activeren rioolkosten geactualiseerd, zijn budgetten verkeersmaatregelen overgeheveld naar andere deelexploitaties en is het opgetreden meerwerk voor de aanpassing Vossenpelsestraat/Laauwickstraat opgenomen. Dit leidt samen tot een kostenverlaging van € 1,6 miljoen. De opname van de waterboekhouding betekent een kostenverhoging in de Plankosten van € 0,1 miljoen. De opbrengstenverlaging van € 0,6 miljoen binnen de post Overige opbrengsten is het gevolg van het nog beschikbare investeringskrediet Dorpensingel dat is afgenomen door geboekte historische kosten en dekking van beleidsuren in 2020.
Het verschil in de Rente- en kostenstijging wordt grotendeels veroorzaakt door de aanpassing van de kostenparameter in 2021 van 2% naar 1,5% (Stadsbegroting 2021-2024). Dit heeft een positief effect op dit deelplan van € 1,1 miljoen.
Het verschil in de Opbrengstenstijging wordt grotendeels veroorzaakt door de aanpassing van deze parameter voor 2021 van 2% naar 0% (Stadsbegroting 2021-2024). Dit heeft een negatief effect op dit deelplan.
Uitgifte cijfers afgelopen en eerstvolgende jaar
Programma 2020 | UITGEGEVEN | Programma 2021 | |
Woningen | 0 | 0 | 0 |
5. Risico(beheersing)
In het onderdeel 'Reserve & risico ' is het risicoprofiel vanuit de MonteCarlo-analyse Waalsprong-grexen nader toegelicht.
6. Beslispunten
Geen.
7. Plangebied